Netspin 3(2)(2)






Netspin 3(2)(2)
Wat
Een oefening waarbij in wedstrijdvorm de netspin getraind wordt.
Doel
Het aanleren van een netspin in een wedstrijdsituatie
Omschrijving
Singel halve baan waarbij je de wedstrijd wint als je de spinshot via het net speelt
Waar
Halve baan
Wie
2 spelers
Materiaal
1 shuttle en ieder 1 racket
Hoe
Er wordt een wedstrijd op de halve baan gespeeld. Zodra 1 speler uit de hele groep de netspin via de netband speelt wint deze speler de wedstrijd. Er wordt doorgedraaid en gewisseld van tegenstander op het moment dat 1 speler in de groep de 11 behaald of als het een speler gelukt is om de spinshot via het net te spelen. Er mag in dit spel geen clears en smash gespeeld worden.
Wanneer wordt de slag gebruikt
De netspin wordt gebruikt als de tegenstander in het achterveld staat. Hij wordt gespeeld als de shuttle onder de netband is gekomen.
Waarom wordt de slag gebruikt
De netspin wordt gebruikt om de tegenstander naar voren te halen om zo het achterveld vrij te spelen om daar een scoringskans te creëren. Ook zorgt de netspin ervoor dat je de tegenstander dwingt om een lob te spelen waardoor jij een kans krijgt om de aanval te nemen.
how_is_stroke_used
De netspin is een slag die van het voorveld naar het voorveld gespeeld wordt. Het is de bedoeling dat de shuttle zo dicht mogelijk over het net gaat.
Aandachtspunten
- Losse grip
- Elleboog positie
- Twee armen
- Blad positie
- Uitvalspas
- Rechtop blijven tijdens slag
- Voetpositie
Verdieping
- Veld vergroten naar hele baan
- Maximaal 1 clear per rally per speler toevoegen
Vereenvoudiging
- Veld kleiner maken door de achterste tramrail niet mee te laten doen
- Scoren in het voorveld ipv via de netband
Variatietips
- Als een speler met de spinshot de netband raakt mag hij de groep een oefening geven